De 6 meest gestelde vragen aan de digi-hulplijn

DIGI-TIPS, NIEUWS, DIGI-HULPLIJN, MEEST GESTELDE VRAGEN
meest gestelde vragen digi-hulplijn

Heb je een vraag over je digitaal apparaat? Of voel je je onzeker in het gebruik hiervan? De Digi-Hulplijn is er om jou te helpen! Het gratis nummer is elke werkdag tussen van 09:00 – 17:00 uur bereikbaar op 0800-1508. Benieuwd met welke vragen je zoal terechtkunt? Wij zetten de 6 meest gestelde vragen op een rij.

1. Hoe kun je beeldbellen?

Digitaal kunnen meedoen heeft veel voordelen. Denk bijvoorbeeld aan beeldbellen met je familie, vrienden of kennissen. Elkaar écht even in de ogen kunnen aankijken. Ook als je kilometers van elkaar verwijdert bent. Er zijn verschillende manieren om te beeldbellen. Via Skype of Zoom, maar bijvoorbeeld ook via WhatsApp of FaceTime. Dit kan het lastig maken. SeniorWeb schreef daarom een ontzettend nuttig artikel over de verschillende videobellapps en hun mogelijkheden. Ze hebben zelfs per videobellapp een handig stappenplan uitgeschreven. Neem gerust de tijd om de artikelen door te nemen en te ontdekken hoe het werkt. Of bel met de Digi-Hulplijn!

2. Ik heb problemen met mijn wi-fi. Hoe los ik dit op?

Wi-fi is de verzamelnaam voor draadloze netwerken. Op deze manier kun je websites bezoeken, e-mails verzenden en beeldbellen zonder aangesloten te zijn met een kabel. Helaas komt het weleens voor dat er iets niet goed gaat met de verbinding. Misschien heb je een zwakke wi-fiverbinding op de plek waar je je bevindt. Dit kun je o.a. herkennen door het scherm dat tijdens het beeldbellen steeds blijft haperen. Of misschien heb je geen idee hoe je je digitaal apparaat kan aansluiten op het wi-fi netwerk. Elk probleem vraagt om een andere oplossing, dus bel gerust de Digi-Hulplijn met jouw vragen.

3. Ik heb een mail/appje ontvangen, en ik twijfel of het phishing is. Wat nu?

Digitaal kunnen meedoen is heel fijn, maar het kan soms ook een beetje spannend zijn. Je wilt natuurlijk niet in de val van cybercriminelen vallen. Het is daarom goed dat je kritisch bent. Twijfel je of de mail die je hebt ontvangen wel betrouwbaar is? De Fraudehelpdesk heeft een handige checklist gemaakt die je kunt nalopen als je een ontvangen e-mail (of appje) niet vertrouwt. Loop gerust deze op je gemakje even na. Wij raden ook altijd aan de organisatie te bellen vanuit wie je deze mail hebt ontvangen. Natuurlijk mag je bij aanhoudende twijfel ook altijd bellen met de Digi-Hulplijn – de vrijwilligers helpen je graag!

meest gestelde vragen digi-hulplijn

4. Mijn printer werkt niet. Wat nu?

Wil je een belangrijk formulier printen voor de Belastingdienst, doet de printer het niet. Wat gek! Wees gerust: je bent beslist niet de enige die problemen heeft met z’n printer. Het is één van de meest gestelde vragen aan de Digi-Hulplijn. Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn: je printer is niet (goed) aangesloten, de inkt is op of misschien heb je per ongeluk een verkeerde printer geselecteerd. SeniorWeb schreef dit handige artikel met de meest voorkomende problemen op het gebied van printers. Is hiermee je vraag nog steeds niet beantwoord? Of vind je het fijner als iemand je persoonlijk helpt? Ook dan is de Digi-Hulplijn bereikbaar!

5. Mijn e-mail werkt niet. Wat nu?

E-mails zijn niet alleen een fijne manier om contact te onderhouden met de mensen om je heen, maar ook met grote instellingen. Je kunt bijvoorbeeld per mail een vraag stellen aan de gemeente. Of aan de klantenservice van je telecomprovider. Het kan dan ook zeer vervelend zijn als je mail niet werkt. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Misschien heb je geen internetverbinding. Of heeft je provider een storing. Soms kan het lonen je e-mailprogramma opnieuw af te sluiten en op te starten. Helpt dit niet? Bel vooral de Digi-Hulplijn – zij helpen je graag.

6. Ik krijg een rare melding te zien op mijn scherm. Wat is dit?

Wil je net een mail verzenden, krijg je ineens een gekke melding op je scherm. Of misschien krijg je tijdens het bezoeken van een website ineens een gek scherm te zien. Grote kans dat je te maken hebt met een pop-up: dit is een melding die je voor iets waarschuwt en/of om een actie vraagt. Vaak zijn deze meldingen onschuldig (lees: ze waarschuwen je bijvoorbeeld dat je de onderwerpregel van je e-mail bent vergeten in te vullen), maar soms kan het ook gaan om een virus. Daarom geldt ook in dit geval: bij twijfel, niet klikken. De vrijwilligers van de Digi-Hulplijn kunnen je helpen te ontdekken of het om een betrouwbare melding gaat.

Heb jij één van bovenstaande of een andere vraag over jouw digitaal apparaat? Of vind je het spannend om jouw digitaal apparaat te gebruiken? Bel met de Digi-Hulplijn! Het gratis nummer is elke werkdag tussen van 09:00 – 17:00 uur bereikbaar op 0800-1508.