phishing wat is het tips fraudedesk

Phishing: wat is het en wat kun je doen?

Cybercriminelen hebben tal van slimme trucs om persoonlijke data bij je te ontfutselen. Phishing wordt dit ook wel genoemd. In dit artikel leggen we uit hoe je een phishing mail kunt herkennen én wat je ertegen kunt doen.

Ineens is daar een mail van je bank. Althans zo lijkt het. Ze vragen je in deze mail om je pincode of persoonsgegevens te wijzigen. Het enige wat je hoeft te doen is in de link in de e-mail te klikken. Eenvoudig, toch? Wij durven te stellen dat je te maken hebt met een phishing mail. Dit is een e-mail waarmee cybercriminelen je proberen te lokken naar valse websites. Hiermee kunnen ze toegang krijgen tot je persoonsgegevens en zelfs je geld.

Zo herken je phishing

De meeste phishing mails zien er vaak op het eerste oog betrouwbaar uit, omdat ze bijvoorbeeld zijn voorzien van het logo van je bank. Op de eerste plaats is het daarom goed om te weten dat banken en andere organisaties nooit per mail (of SMS) om je persoonsgegevens zullen vragen. Wanneer je een dergelijke mail ontvangt, is dit op zichzelf een rode vlag.

Er zijn echter meer zaken waar je op kunt letten. Wat is bijvoorbeeld de aanhef van de mail? Is de e-mail wel daadwerkelijk verzonden vanuit de organisatie (@naambedrijf.nl)? Krijg je voldoende tijd om te reageren? De Fraudehelpdesk heeft een handige checklist gemaakt die je kunt nalopen als je een ontvangen e-mail niet vertrouwt. De vuistregel is hierbij altijd: bij twijfel, niet klikken. En bel vooral de organisatie zelf of dit een mail is die door hen is verzonden.

Doe aangifte

Cybercriminaliteit, en hiermee dus ook phishing, is strafbaar. Heb je een verdachte mail ontvangen? Of heb je op een link uit een verdachte mail geklikt? Je hoeft jezelf niet schudig te voelen. Je bent absoluut niet de eerste of enige die hierin is getrapt. Wat je wél kunt (en zou moeten) doen is een melding maken bij de Fraudehelpdesk én de organisatie waarschuwen uit wiens naam je de mail hebt ontvangen. Ben je daadwerkelijk gehackt of is er geld gestolen? Schroom dan niet om aangifte te doen bij de politie. Zij kunnen helpen de cybercriminelen te pakken.

Vragen?

Twijfel je over een mail die je hebt ontvangen? Bel dan (gratis!) de Digi-Hulplijn. De Digi-Hulplijn wordt bemand door het Nationaal Ouderenfonds, SeniorWeb en de bibliotheken. Je kunt hier al je vragen stellen over je digitale apparaten, maar ook bij het gebruik hiervan. Het gratis telefoonnummer is dagelijks van 09:00 – 17:00 uur bereikbaar op 0800-1508.

Scroll naar boven