Staatssecretaris Willemijn Aerdts reikt 10.000ste laptop uit

Op maandag 22 juni 2026 markeert Allemaal Digitaal samen met de Rijksoverheid een bijzondere mijlpaal: de 10.000ste laptop van het Rijksoverheidsproject wordt uitgedeeld. Allemaal Digitaal ontvangt ieder jaar duizenden laptops van de overheid, om deze laptops een tweede leven te geven bij mensen in een financieel krappe positie. Staatssecretaris Willemijn Aerdts (Digitale Economie en Soevereiniteit) reikt de laptop persoonlijk uit aan ontvanger Jan, tijdens een werkbezoek in Elst.

Onze samenleving digitaliseert steeds verder. Mensen met een lager inkomen hebben niet altijd geld voor een laptop of computer, terwijl ook van hen verwacht wordt hun zaken digitaal te regelen. Omdat zij geen toegang hebben tot een goed werkend apparaat kunnen ze moeilijker hun overheidszaken regelen, werk zoeken of contact onderhouden met vrienden en/of familie. Als we daar niets aan doen, groeit de ongelijkheid in onze samenleving.

Achter iedere laptop schuilt een verhaal, dat verhaal start wanneer een afgeschreven laptop bij Domein Roerende Zaken aankomt. De laptops worden veilig van gegevens gewist. Na deze verwijdering, gaan de laptops door naar onze refurbishers SISO en Vooruit. Tijdens het werkbezoek stelde Vooruit haar deuren open om de staatssecretaris een rondleiding te geven door de werkplaats. In de werkplaats werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het opknappen van de laptops.

Sociaal én duurzaam

Na de rondleiding bij Vooruit, vertrok de staatssecretaris naar de tweede locatie. Allemaal Digitaal bracht de eigen keten in beeld middels een laagdrempelig gesprek tussen alle partners. Zo kwamen Else van Nieuwkerk (bestuurslid Allemaal Digitaal, Hoofd Partnerschappen bij NLDigital) en Brigitte Theeuwen (initiatiefnemer Quiet Nijmegen) aan tafel om te vertellen over hun rol binnen deze keten.

Quiet is een van onze partners uit het maatschappelijk veld. Zij ontvangen van ons gratis laptops en kunnen deze uitdelen aan mensen die het hard nodig hebben. Dankzij hun stevige netwerk en goede bekendheid in de regio, weten zij de doelgroep te bereiken. De laptops hebben daarmee een goede tweede bestemming, zo bleek wel uit het gesprek met ontvangers Saïd Mansadbar en Bianca Schildmeijer.

Zij vertelden hoe de laptop hen weer hielp toegang te krijgen tot de samenleving, zo kon Saïd zijn sociale netwerk weer opbouwen en kon Bianca de lessen van haar opleiding volgen. Beide ontvangers helpen nu andere mensen die worstelen met de gevolgen van (stille) armoede via Quiet Nijmegen.

De samenwerking tussen Allemaal Digitaal en de Rijksoverheid combineert sociale en duurzame impact: dankzij de laptops krijgen meer mensen toegang tot werk, bevorderen we digitale inclusie en stimuleren we circulair hergebruik van overheidsapparaten.

De uitgifte van de 10.000ste laptop

In september 2025 was de uitgifte van de eerste laptop binnen de samenwerking. Inmiddels zijn er dus al 10.000 laptops binnen het Rijksoverheidsproject uitgedeeld aan ontvangers. De overheid heeft het streven om in 2026 maar liefst 16.500 laptops te doneren aan Allemaal Digitaal. Voor 2027 ligt de ambitie in lijn met dit jaar. De samenwerking duurt tot 2030.

Na de rondleiding bij Vooruit en de gesprekken aan tafel, werd het tijd om de 10.000ste laptop uit te reiken. Ontvanger Jan werd gevraagd naar wat hij als eerst met de laptop ging doen. Zijn antwoord: “Opladen.” Verder gaat Jan de laptop gebruiken voor het lezen van zijn mail, onderhouden van sociale contacten en activiteiten te volgen. Hij ontving de laptop (inclusief laptoptas) uit handen van staatssecretaris Willemijn Aerdts, die hem veel plezier wenste met zijn nieuwe laptop.

Meer informatie over de samenwerking tussen Allemaal Digitaal en de Rijksoverheid kun je op deze webpagina vinden. Foto’s van de bijeenkomst zijn gemaakt door Lina Selg.

Scroll naar boven