Zodra we jouw digitale apparaten hebben ontvangen, hebben ze een grote reis voor de boeg. Ze worden namelijk eerst opgeschoond en opgeknapt bij één van onze partners voordat ze aan de nieuwe eigenaar worden overhandigd. In dit artikel delen we het routeplan van dit proces.
Stap 1: Sorteren
Wanneer de digitale apparaten aan de refurbischer zijn overhandigd, worden ze eerst gesorteerd. Welke apparaten zijn compleet, werkend en bruikbaar? Soms is er een nieuwe accu, beeldscherm of harde schijf nodig. Dit wordt tijdens deze stap geïnventariseerd.
Stap 2: Data wipe
Tijdens deze stap zorgen onze partners ervoor dat alle persoonlijke data van de donateur wordt verwijderd. Als bedrijf ontvang je hiervan een certificaat. Ook wordt tijdens dit proces een inventarisatie gemaakt van de specificaties en eventueel al bestaande (interne en externe) beschadigingen.
Stap 3: Opknappen
Zodra alle data van de laptop is verwijderd, zorgen onze partners ervoor dat de laptop waar nodig wordt opgeknapt. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een harde schijf en AC-adapter, maar ook het bijplaatsen van RAM-geheugen. Hierdoor kunnen de digitale apparaten in optimale conditie onder de ontvangers worden verdeeld.
Stap 4: Programmeren
Nadat het digitaal apparaat fysiek is opgeknapt, komt het programmeren van software om de hoek kijken. Er wordt een nieuw besturingssysteem geïnstalleerd, drivers toegevoegd en een uiteindelijke check gedaan op de werking van het apparaat. Zo kunnen de ontvangers direct met hun digitaal apparaat aan de slag.
Stap 5: Schoonmaken
Onze partners zorgen ervoor dat de digitale apparaten spik en span worden verzonden. De buitenzijde wordt gepoetst en eventeel oude stickers worden verwijderd.
Stap 6: Inpakken
Is het digitaal apparaat volledig opgeschoond en opgeknapt? Dan wordt dat voorzien van een Allemaal Digitaal sticker en ingepakt in een stevige verzenddoos.
Stap 7: Klaar voor vertrek
Onze favoriete stap: de opgeknapte digitale apparaten worden opgehaald en gedoneerd aan hun nieuwe eigenaar.
Laptops doneren
Zo maken we digitale toegang voor iedereen in Nederland bereikbaar. Digitale toegang is geen luxe. het is een basisbehoefte.